TD|Brain: Nagyember jiu-jitsu

TD|Brain: Nagyember jiu-jitsu


Megvan az az érzés, amikor edzésen, versenyen rájössz, hogy a legnagyobb darab arccal kell küzdened? Szinte látod előre, hogy fogja kisajtolni belőled az életet? Nos, ez a cikk nem erről fog szólni! Az internet tele van tippekkel, videókkal, fórum hozzászólásokkal arról, hogyan lehet felvenni a versenyt a siker reményében a nagyobb, erősebb ellenféllel szemben. Mondjuk jogosan, mert ez a harcművészetek, küzdősportok lényege. Lehetőséget biztosítani a fizikai hátrányban lévő számára, hogy gyakorlottságának köszönhetően legyen esélye olyan szituációkban, amikor bizony nem neki áll a zászló, mivel az ellenfél fizikálisan erősebb, nagyobb nála.

Az internet és úgy általában véve a küzdősportok világa, azonban megfeledkezik, azokról a lelkes gyakorlókról, akik ritkán szembesülnek azzal, hogy valaki náluk erősebb, nagyobb volna. Annál inkább találják magukat napról-napra olyan „kellemetlen” szituációkban, melyekben bizony azért éri őket „hátrány” mert fizikai síkon kevesen tudják felvenni velük a versenyt.

Annak érdekében, hogy a lehető legteljesebb képet tudjuk megalkotni a kérdésben Fábián Balázs és Orbán Renátó segítségét kértük, akik nem csak lelkes gyakorlói a BJJ-nek, de nem sokszor kell attól tartaniuk, hogy valaki eléjük állna a tornasorban.

Ők segítettek nekünk sorban venni, milyen kihívásokkal szembesülnek nap, mint nap.

Nincs kivel gyakorolni:

Balázs és Renátó, valamint a külföldi szakmédia is egyetért abban, hogy az első kihívás, ami egy nagytermetű jitsust érhet az az, hogy nincs túl sok méretben hozzápasszoló edzőpartnere. Ez különösen igaz a magasabb övkategóriákra.

A fizikai erő, mint hátrány:

Ennek egyik lehetséges oka lehet, hogy a meglévő fizikai erő, hátráltató tényezőként működhet, ami nem segít a technikák megértésében.

A másik lehetséges ok az, hogy a technikák egy része nem vagy csak korlátozottan működik bizonyos fizikai paraméterek felett, így a nagytermetű gyakorlóknak extra energiát kell fektetniük abban, hogy saját magukra szabják a technikákat. Ez a fajta adaptáció mindenkire jellemző, de itt jön be a képbe az előbb említett tény, hogy nincs kin gyakorolni. Emiatt pedig a nagyfiúk nehezebben tudják idomítani a technikákat, hiszen egyszerűen sokszor nincs kin végig próbálni a lehetőségeket.

Ennek ellenére egyet értés van abban, hogy minden lehetőséget meg kell ragadni arra, hogy a technikákat a lehető legpontosabb sajátítsák el és alakítsák saját méretükre, hiszen bármikor megeshet, hogy nagyobb ellenféllel találják szembe magukat.

Azok a fránya ízületek:

Talán meglepő, de mindkét megkérdezett jitsus hajlékonyként írta le magát. Ugyanakkor kiemelik, hogy hiába erősödnek meg, szoknak hozzá a gyakorláshoz az ízületek, bizony vannak helyzetek, amik kivitelezését nem teszik lehetővé a fizikai adottságok.

Ha mégis van kivel gurulni:

Mindannyian kiemelik, hogy hiába nagyok mindig nagy odafigyeléssel gurulnak. Ennek ellenére bizony van, hogy a kisebb termetű edzőtársak félve gyakorolnak velük. Az is előfordul, hogy valaki presztízsből, vagy mivel fogalma sincs, mit kezdjen a nagyobb ellenféllel, nagyon agresszíven gurul, aminek sokszor sérülés a vége.

Terhelés:

A fentiekből adódik, hogy a knee on the belly-t sem szokták teljes erővel alkalmazni a srácok, ahogy más technikákat sem, de arra is figyelniük kell, ha nagyobb az ellenfél, hiszen bizonyos tömeg felett 150-60 kg már őket is érheti olyan terhelés, ami sérülés veszéllyel jár.

Hol találnak mégis megfelelő edzőpartnert?

Valahol 90 és 110 kiló között van az a határ, ahol azt mondták, fizikailag is elég erősek és terhelhetőek az edzőtársak, hogy megfelelően tudjanak gyakorolni velük. Fontos ugyanakkor megemlíteni, hogy ezesetben is kiemelik, hogy a cél önnön határaik ledöntése és nem a másik legyőzése.

Emellett a különböző szemináriumok, edzőtáborokat említették még, ahol összejöhetnek és hasonló felépítésű emberekkel gyakorolhatnak.

Érdemes-e kisebb termetű edzőtársakkal gyakorolniuk?

Abszolút igen! Egyrészt már említettük, hogy a technikák elsajátítása során törekedni kell a lehető legnagyobb pontosságra. És sosem árt feltételezni, hogy az ellenfél nagyobb és erősebb nálunk.

A kisebb termetű edzőpartnerek nagyobb iramot diktálhatnak, ami mindenképpen hasznos, hiszen fejleszti az állóképességet és egészen új szemlélettel vértezhet fel. Ha kellő időt gyakorolsz kisebb, de gyorsabb arcokkal, akkor a nagyok szinte lassított felvételnek tűnnek. Ezt a megjegyzést Nick „Chewy” Albin tette.

A 2015-s év ultra nehézsúlyú pán-amerikai bajnok és sok más verseny győztese, Brandon Tucker szerint azért is érdemes megtanulni, hogyan gurulnak a kisebbek, mert így előnyre tehetünk szert, ha nagyobb ellenféllel kerülünk szembe.

A végső érv pedig véleményünk szerint az, amit már az első pontban is megírtunk, egyszerűen nincs elég számú nagyfiú, akivel gyakorolni lehetne.

Ezt végig olvasva láthatjuk, hogy talán nem is olyan szerencsések az átlagosnál nagyobb termetű srácok, de a jiu-jitsu számukra is megadja a lehetőséget, hogy adaptálódjanak, ami a siker elengedhetetlen eleme mind az életben, mind a szőnyegen.

Ha tehetitek legyetek ti is olyanok, mint a BJJ! Dobjátok az előítéleteket a kukába és adjatok esélyt a nagyoknak! Sokat tanulhatunk egymástól.


Támogasd a munkánkat, mert ezzel segítesz!

Mi naprakészen tartunk a UFC és más küzdősportok, harcművészek fontos híreivel kapcsolatosan, Te pedig most segíthetsz, hogy ezt még sokáig csinálhassuk.

Legyen az kicsi vagy nagy mértékű támogatás, egyszeri vagy rendszeres, mi nagyon hálásak leszünk és nagyra értékeljük, hogy hozzájárulsz a TOTALDAMAGE Magazin jövőjéhez.

Válaszd ki a havi támogatás összegét

Válassz egy egyszeri támogatási összeget

Ft

Banki átutaláshoz szükséges adatok

Bankszámlaszám:
10300002-10606292-49020012

Cégadatok:
TOTALDAMAGE MEDIA KFT.
1037 Budapest, Jablonka út 83/a
Cégjegyzékszám: 01-09-179960
Adószám: 24743105-2-41



Szólj hozzá