Mesék, mondák és mítoszok nélkül a vállizmok fejlesztéséről küzdősportokhoz

Mesék, mondák és mítoszok nélkül a vállizmok fejlesztéséről küzdősportokhoz


Mesék, mondák és mítoszok nélkül a vállizmok fejlesztéséről küzdősportokhoz

Akkor toljuk.

Egyes számú edzőtermi esti mese

Ha nem végzel mindenféle rotátorizom gyakorlatot, akkor a vállaid rekordgyorsasággal fognak megnyomorodni.

Íme eme fenséges mendemonda eredete:
Az utóbbi évtizedekben a környezetünk lenyűgözésének legfőbb eszköze a fekve nyomás nevű gyakorlat lett. Ehhez hozzávehetjük még a nem sportként űzött, kizárólag erőfitogtatás céljából végzett szkanderezéseket is. Ezen tevékenységek gyakran, szinte napi szinten történő végzése rossz formával és bemelegítés nélkül, sorra nyírták ki a rotátorköpenyeket a hobbisportolók vállában. (Megjegyzés: a kocsmaszkander magyar specialitás, világszerte inkább a fekve nyomás a fő bűnös eme vádpontban.)

És ekkor jöttek képbe az úgynevezett ”fitnesz szakértők” és feltalálták a rotátorizom tudományt. Elkezdtek mindenféle nyakba akasztható applikációkat árulni és különböző rózsaszín kézi súlyzóval végezhető gyakorlatokat promótálni. A végső agybaj két tonhalkonzerv különféle irányokban való rázogatásával -mint rotátorizom erősítő torna- érkezett el.

A sok hülye persze egyből vevő volt a forradalmi újításokra.  Hiszen ki ne akarna újból fekve nyomni, lehetőleg jó szélesen úgy, hogy a haverja emelgeti le róla a súlyt, miközben azt kiabálja, hogy:

“Ez a tiéd volt, tesó! Hozzá sem értem!”

Nos, ez a kis divathullám elérte a küzdősportok világát is, paranoid edzők egész seregét produkálva, akik rotátorizom izoláció nélkül már WC-re sem engedik el egyedül a sportolóikat.

Ahogy általában a legtöbb divat, ez is hülyeség. Íme a magyarázat:

Az emberi test vázizomzata rengeteg apró izomcsoportból áll. Egyszerűen nem edzheted őket egyesével elkülönítve. Másfelől nézve a dolgot, hihető vajon az az állítás, hogy konzerves dobozok rázogatásától erősebbek leszünk? Hihetünk abban, hogy ez majd meggyógyítja a szar technikával végzett fekve nyomás által tönkretett ízületeinket? Van nagyobb agybaj is a konzerves dobozoknál…


Nem.

Ahhoz ennél több kell.

Eleve a fekve nyomáshoz normálisan kellene hozzáállnunk és sokkal körültekintőbben kellene programoznunk az edzéseinket. Úgy általánosságában nézve, személy szerint ellene vagyok a direkt rotátorizom izolációnak, kivéve persze, ha nem rehabilitációs célokból szerepel a programban. Akkor muszáj.

Egyébként a vállizomedzést is teljes időpocsékolásnak tartom. A váll izomzata rengeteg kis izmot/izomcsoportot foglal magába, amik minden felsőtestes toló- és húzómozgásban vagy fő vagy mellékmozgatóként, ne adjisten stabilizátorként részt vesznek. (Nem túlzottan kedvelem ezt a kifejezést a fitnesz ipari stabilizátorizom-mizéria miatt).

Épp ezért nem látom értelmét a kifejezett edzésüknek, az elkülönített vállnapoknak meg főleg nem. Gyakorlatilag minden edzésnap “vállnap” is egyben, kár feleslegesen erőlködni, miközben az elpocsékolt edzésidőnkben a technikáinkon is dolgozhatnánk, a túledzés réméről már nem is beszélve.


Viszont, ha már vállizomfejlesztés, akkor egyetlen gyakorlat jöhet csak szóba, és az nem a mellső emelés vagy az állig húzás, hanem a fej fölé nyomások. A legjobb direkt felsőtestgyakorlat a húzódzkodás mellett és a rotátorizom csoportot keményebben igénybe veszi, mint bármelyik kábeles karforgatás vagy a bébisúlyzó rángatások. A konzervekről meg inkább nem is mondanék többet.


Ha pedig mégis felső hát és rotátorizom gyakorlatra van szükségünk, akkor végezhetünk archoz húzásokat bordásfalnál, vagy valamelyik divatos felfüggesztéses edzésalkalmatossággal, gyűrűvel vagy a tényleg mindenki számára elérhető paraszt TRX-el.(kössünk csomót egy használaton kívüli lepedőre és csukjuk oda egy befelé nyíló ajtóval).

Ennél olcsóbb megoldást nem ismerek. 

 

Két nagyra becsült ismerősöm inspirálta ezt a villámposztot.

Galba Zsolt:

Az erőedzés a korrekciód.”

Lakatos Péter:

Minden korrekciót egy valaminek kellene megelőznie, ez pedig egy teszt vagy szűrés. Ha képes vagy az alap – tegyük fel – mozgásminőséget prezentálni, a korrekció időrabló tevékenység. Valamiért azt gondolják, hogy a korrekció amolyan kötelező eleme az edzésnek, pedig semmi sem feleslegesebb, mint egy hiábavaló korrekció. Traning = prehab.”

Bronson


Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*